W obecnych czasach coraz częściej lekarze i gabinety medyczne decydują się na płatne kampanie w sieci. Wiele z nich decyduje się na korzystanie z systemów reklamowych takich jak Facebook Ads i Google Ads. Dla gabinetu, który chce dotrzeć do nowych pacjentów kluczowe jest to, aby reagować na działania konkurencji. W artykule omówimy różnice pomiędzy wymienionymi platformami, powiemy o ich skuteczności, a także o kosztach, jakie musi ponieść reklamodawca.
Google Ads – czym jest?
Google Ads to usługa reklamowa oferowana przez Google, która umożliwia firmom promowanie ich produktów lub usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania. Usługa ta pozwala firmom dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i zwiększyć widoczność marki. Reklamodawcy mogą tworzyć i edytować reklamy, określać budżet reklamowy, monitorować wyniki i trafiać do osób, które wpisały konkretną frazę w wyszukiwarce.
Facebook Ads – czym jest?
Facebook Ads to reklamy, które mogą być wyświetlanie nie tylko na Facebooku, ale także na Instagramie, Messengerze, WhatsAppie oraz w wielu innych miejscach i aplikacjach. Używane są głównie do budowania rozpoznawalności marki/firmy, a także do wzbudzania potrzeb u odbiorców. Dużym plusem tego systemu jest możliwość dotarcia do konkretnego odbiorcy, w zależności od wybranych przez reklamodawcę czynników, takich jak lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania itp.
Płatne kampanie – kiedy Google, a kiedy Facebook?
W sieci można spotkać się z różnymi opiniami, co do wyboru systemu reklamowego. W praktyce wszystko zależy od potrzeby gabinetu. Z doświadczenia wiemy, że najlepsze wyniki tworzy połączenie obu możliwości reklamowania.
Jeśli chcesz dotrzeć do zdecydowanych pacjentów, reklamy w Google Ads będą odpowiednim wyborem. Kampanie reklamowe w tym systemie trafiają do pacjentów, którzy wpisali konkretne zapytanie w wyszukiwarce. Oznacza to, że pacjent jest zdecydowany i chce skorzystać z danego zabiegu. Jednak warto pamiętać o tym, że najpierw trzeba wzbudzić potrzebę skorzystania z usługi. Do tego bardzo dobrze sprawdzają się reklamy w Facebook Ads.
Facebook Ads ma na celu promować usługi i budować świadomość o ich istnieniu. Pacjent może nie zdawać sobie sprawy jakie możliwości daje mu, np. zabieg plastyki powiek. Może też nie posiadać wiedzy o istnieniu takiego rozwiązania. Za pośrednictwem reklamy w tym systemie jesteśmy w stanie mu wyjaśnić na czym polega usługa i co może dzięki niej osiągnąć. Jest to bardzo dobry sposób, żeby kontekstowo pokazać odbiorcy naszą ofertę i jednocześnie wzbudzić w nim potrzebę skorzystania z niej.
Różnice targetowania – komu wyświetli się reklama?
Znaczną przewagą Facebook Ads nad Google Ads jest opcja targetowania. Facebook daje nam znacznie więcej możliwości do tworzenia reklam remarketingowych. Oprócz możliwości trafienia do osób, które znają placówkę, istnieje również możliwość wyświetlania reklamy osobom podobnym do naszych pacjentów. Oznacza to, że system wyszukuje osoby, które przypominają profil naszego pacjenta, dzięki czemu jednocześnie możemy poszerzać grupę nowych odbiorców.
Google Ads i Facebook Ads – jak szybko zobaczę efekty?
Jak już wiesz, system Google Ads pozwala wyświetlić reklamę zdecydowanym pacjentom. Z tego powodu efekty będą zauważalne niemal od razu. Jest to bardzo dobra praktyka, kiedy gabinet dopiero rozpoczął działalność i chce zdobyć pierwszych pacjentów. Reklamy na Facebooku potrzebują zdecydowanie więcej czasu od momentu zobaczenia ich przez pacjenta po umówienie wizyty w gabinecie. Pacjent widząc tę reklamę nie ma jeszcze zbudowanej potrzeby przez co musi ją sobie uświadomić. Do tego nie mamy wiedzy o działaniach pacjenta po zobaczeniu reklamy. Często zdarza się tak, że odbiorca po wyświetleniu postu reklamowego, szuka naszej praktyki w wyszukiwarce. Przez to statystyki nie pokazują Facebooka jako źródła ruchu na stronie, a jest to miejsce, gdzie pacjent dowiedział się o naszym istnieniu.
Płatne kampanie – koszt
Porównanie cen reklam w Facebook Ads i Google Ads może być trudne, ponieważ oba systemy reklamowe różnią się pod wieloma względami. Każdy z nich ma swoje własne unikalne cechy i rozwiązania, z których korzystać może reklamodawca. W Facebooku mamy możliwość tworzenia bardziej wciągających reklam wizualnych, które przyciągają wzrok użytkowników. W Google za to kampanie reklamowe trafiają do zdecydowanych użytkowników poprzez wyświetlanie się na konkretne frazy kluczowe. Te różne możliwości i cechy oznaczają, że ceny reklam w obu systemach różnią się i trudno je porównać.
Z czego powinna korzystać branża medyczna – podsumowanie
Z naszego doświadczenia wiemy, że korzystanie z obu systemów jednocześnie jest najbardziej skuteczną opcją. Facebook pozwala na budowanie potrzeb, natomiast Google Ads trafia do osób, które poszukują danego produktu lub usługi. Oba systemy wzajemnie się wspierają, a ich połączenie pozwala osiągnąć najlepszą jakość reklam.