fbpx

Strategia marketingowa dla gabinetu – najważniejsze informacje

strategia marketingowa dla gabinetu

Marzeniem każdego stomatologa jest posiadanie pełnego grafiku tuż po otworzeniu gabinetu. Skupiają się na sprzęcie i materiałach, licząc, że pacjenci sami przyjdą. Niestety, jest to błędne założenie. Strategia marketingowa dla gabinetu jest niezbędna, by odnieść sukces. Jednak niewielu dentystów podejmuje w tej kwestii konkretne działania.

Czym jest strategia marketingowa?

Jest to dokument, który zawiera kluczowe informacje o wizji gabinetu, profilu pacjentów oraz wykorzystywanych kanałach i sposobach komunikacji. Może przybierać różną formę – od prezentacji multimedialnej przez plan w punktach lub kilkunastu stronicowy dokument. Do jej stworzenia wykorzystuje się zazwyczaj określoną metodologię. W Dental Business, strategie budujemy w oparciu o model SOSTAC. Forma ma drugorzędne znaczenie, istotny jest fakt jej posiadania.

Jak nie przepalać budżetu?

Brak nadrzędnej koncepcji skutkuje tym, że „przepalamy” budżety i nie widzimy efektów. Jak wielu z czytających ten tekst uważa, że „marketing nie działa”? A ilu spośród czytających prowadziło przemyślane działania zgonie z dobrze przemyślaną strategią?

Dobrze opracowana i przemyślana strategia pozwala na efektywne dysponowanie budżetem i zasobami by osiągnąć maksymalny efekt. Jeden ze stomatologów, z którym współpracujemy otwiera nowy gabinet na śląsku. Pani stomatolog posiada „nazwisko”, znają i cenią ją pacjenci. Niestety, to nie wystarcza, by w pierwszym miesiącu mieć pełny grafik. Mając do dyspozycji dostępny budżet, musi najlepiej go rozdysponować. Możliwości jest wiele – od pięknych wizytówek poprzez reklamę na Facebooku, Adwordsach czy w lokalnym radio.

Strategia pozwala ułożyć te działania i podjąć najlepszą decyzję. Jeśli idealnym pacjentem jest 30-letnia matka dwójki dzieci, lepszym sposobem dotarcia może być akcja stacjonarna w popularnym klubie fitness niż bannery czy radio.

Z czego powinna składa się strategia?

Strategię można wykonywać na wiele sposobów, ale jest lista zagadnień, które muszą być zawsze w niej zawarte.

  • Ocena sytuacji wyjściowej

W tej części musi znaleźć się audyt dotychczasowych działań w każdym z kanałów – w szczególności strony www, płatnych kampanii reklamowych oraz mediów społecznościowych. Należy zanalizować publikowane treści i ocenić, na ile wpisują się w główne cele gabinetu (np. promowanie konkretnych usług). W tej części ocenia się także bezpośrednią i pośrednią konkurencję.

  • Określenie celów strategicznych

Co, w jakiej ilości i w jakim czasie chcemy osiągnąć? Co jest dla nas miarą sukcesu oraz jakie dodatkowe cele chcemy realizować? Np. głównym celem będzie pozyskanie 50 nowych pacjentów miesięcznie a dodatkowym budowanie lojalności wśród nowych i obecnych pacjentów.

  • Strategia działania

W tej sekcji charakteryzujemy dokładnie sylwetki pacjentów, do których chcemy docierać. Najlepszym sposobem na zrobienie tego jest stworzenie person. Dla każdej z nich określamy kluczowe potrzeby, miejsca i kanały komunikacji przez które możemy do niej dotrzeć a także treści, które mogą być dla niej interesujące.

Bardzo istotnym elementem tego kroku jest określenie charakteru komunikacji: języka, stylistyki graficznej, konwencji publikowanych treści.

  • Narzędzia i taktyki

Na tym etapie dla każdego z kanałów opracowujemy formaty treści (wywiad wideo lub post z ciekawostkami) a także cykle tematyczne (np.: z życia gabinetu lub porady zdrowotne).

  • Plan działania

Dopiero po wykonaniu wszystkich powyższych kroków opracowujemy konkretny plan działania. Ustalamy np.:  jakie posty pojawiają się na początku miesiąca, jakie reklamy pod koniec. Wszystko przygotowujemy jako harmonogram publikacji. Przykładowy harmonogram oraz wzór do samodzielnego uzupełnienia będzie do pobrania w jednym z kolejnych artykułów.

  • Monitoring i kontrola

Najczęściej pomijany a bardzo istotny element – ewaluacja działań. Do analizy danych wykorzystuje się narzędzia typu Google Analytics, Brand24, Facebook Business Manager, Senuto oraz wiele innych. Co miesiąc powinny być podsumowywane bieżące działania a raz w kwartale weryfikowana strategia.

Ile muszę wydać na np. kampanię rozruchową gabinetu? I ile na tym zarobię?

Pytanie o koszty, jest pierwszym, jakie pada przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu działań marketingowych. Koszty można podzielić na 2 grupy:

  • Jednorazowe – np. stworzenie strony www, lub projekt graficzny ulotki. Koszty zazwyczaj większe. Przykładowe koszty: realizacja strony www 5 000 -15 000 zł w zależności od stopnia skomplikowania oraz usług dodatkowych.
  • Stałe – np. miesięczna obsługa prowadzenia social media, SEO czy wydruk wizytówek. Przykładowe koszty: Łączony pakiet na obsługę Facebooka, Google Moja firma i Instagrama w Dental Business to 1 000, 2 000, 3 000 zł miesięcznie (zakres w zależności od pakietu).

Marketing gabinetu ma taki sam wpływ na jego funkcjonowanie jak unit czy inny sprzęt. Na koszty należy patrzeć całościowo: skoro wydajemy 200 000 na unit, nie powinniśmy żałować 5 000 na pozyskanie pacjenta, by unit nie stał nieużywany.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z Natalią, Customer Succes Managerem (wspolpraca@dentalbusiness.pl, 533 632 321)

Podobało się?

Dołącz do wydarzenia na Facebooku: „W 2019 otworzę gabinet stomatologiczny” i dostawaj co tydzień porcję praktycznej wiedzy na temat otwierania i rozwijania gabinetu!
Sprawdź również nasze inne artykuły

„12 Najczęstszych błędów w marketingu medycznym i jak ich unikać”
„Dlaczego referencje innych pacjentów są tak ważne dla Twojego gabinetu?”
„Jak zwiększyć liczbę pacjentów odwiedzających Twoją stronę internetową?

Potrzebujesz pomocy?​

Pomagamy gabinetom i klinikom zdobywać więcej pacjentów, lepiej prezentować się w internecie oraz prowadzić skuteczniejsze działania marketingowe.

Może też Cię zainteresować...​

Poniżej znajdziesz porady oraz case studies z działań prowadzonych dla naszych klientów.

Finanse w placówce medycznej

Oprogramowanie dla gabinetu stomatologicznego – które wybrać?

Zastanawiasz się co może usprawnić pracę w Twoim gabinecie? Warto postawić na dobry program do ...
Przejdź do wpisu →
social media dla branży medycznej
Marketing medyczny

Social media w branży medycznej – harmonogram publikacji social media [wzór]

Zastanawiasz się, czy social media w branży medycznej to dobry pomysł? Odpowiadamy: tak! Zobacz jak przygotować skuteczną komunikację.
Przejdź do wpisu →
opinie pacjentów
Lokalne SEO

Dlaczego opinie pacjentów są tak ważne dla Twojego gabinetu?

Opinie pacjentów na temat wizyt lekarskich są tak samo ważne jak opinie klientów na Allegro. ...
Przejdź do wpisu →