fbpx

Identyfikacja wizualna dla gabinetu – jak powinna wyglądać?

Medyczna identyfikacja wizualna dla gabinetu i kliniki

Dwa podejścia w branży medycznej do identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna dla gabinetu jest różnie rozumiana przez branżę medyczną. Można mówić o dwóch skrajnych podejściach do tego tematu. Pierwsze z nich – najczęstsze, to takie, które rodzi wiele komplikacji i problemów. Zwykle taka identyfikacja jest przygotowywana na szybko, bez większego zastanowienia i uwagi. Z kolei to przekłada się na inne działania marketingowe oraz całą działalność gabinetu. Takie podejście ma długofalowe skutki. Nazwy marki i loga nie powinno się zmieniać – jest to coś co zostaje z nami na lata jako „wizytówka”.

Drugie podejście – popularne wśród nowych gabinetów, które są zorientowane na potrzeby pacjenta lub wśród placówek, które są przejmowane przez nowe pokolenie. Takie zmiany powodują, że młodzi właściciele gabinetów chcą pokazać nową i lepszą estetykę oraz swój wkład w rozwój i indywidualne podejście do prowadzenia biznesu. Nowe pokolenie chce wizualnie zakomunikować zmianę, którą oni wprowadzają w gabinecie. Lekarze oraz właściciele takich placówek chcą, aby ich identyfikacja wizualna była ponadczasowa i by była inwestycją na lata.

Korzystając z usług agencji marketingowej gabinety mają pewność, że będą zaopatrzeni w odpowiednie materiały, takie jak: wizytówki, teczki czy papier firmowy itp. Są to niezbędne elementy w pracy nowoczesnego gabinetu, który świadczy usługi medyczne. Dobra identyfikacja wizualna to również wyznacznik jakości usług, jakie są wykonywane w danym miejscu.

Identyfikacja wizualna dla gabinetu – korzyści

Dobrze przygotowana identyfikacja to wizytówka zarówno gabinetu, jak i usług, które są w nim świadczone. Oto kilka korzyści, jakie płyną z profesjonalnego jej wykonania:

  • Pacjent, kory nie ma wiedzy na temat placówki może zbudować pozytywne skojarzenia po zobaczeniu dobrze wykonanej identyfikacji. To bardzo ważny element, zwłaszcza przy pierwszym kontakcie, ponieważ to buduje wyobrażenie o danej placówce. Wykorzystując świadome kształtowanie wizerunku, jesteśmy w stanie spowodować, że przyciągniemy odpowiedniego pacjenta, dla którego będziemy wydawać się najlepszym wyborem.
  • Zbudujemy doświadczenie pacjenta w gabinecie. Po wejściu do spójnego, zadbanego i profesjonalnego wnętrza poczuje celowość oraz zaplanowane działania gabinetu. To rzutuje na fakt, że pacjent widzi łączność tych elementów wizualnych, więc z łatwością może to przełożyć na jakość wykonywanych usług i zabiegów.
  • Ułatwienie codziennego życia w gabinecie. Kiedy mamy wcześniej przygotowaną spójną identyfikację wizualną, to zdecydowanie możemy oszczędzić czas i skrócić cały proces działań. Sprawdza się to, np. gdy chcemy wprowadzić nową usługę i zrobić aktualne ulotki lub kiedy chcemy dać pacjentowi firmową teczkę z dokumentami. Kiedy mamy wszystko przygotowane, to wystarczy jedynie wysłać wybrane elementy do druku.

Brak dobrej identyfikacji wizualnej

Brak dobrej identyfikacji wizualnej to wydłużenie czasu pracy nad danymi elementami, które wchodzą w jej skład. Pacjenci oceniają dane miejsce po tym, jak wygląda na zewnątrz i na podstawie tego snują wnioski odnośnie do jakości zabiegów, jakie są wykonywane. Bardzo często dochodzi do zmiany pokoleniowej w gabinecie. Zostaje wtedy zmieniona kadra pracowników, sprzęty medyczne, wnętrza placówki i przede wszystkim standard usług. Jednak problem może pojawić się wtedy, gdy nowy właściciel nie zmienia identyfikacji. To prowadzi do tego, że pacjent, który nie miał z danym miejscem styczności i nie doświadczył jakości usług, nie będzie widział różnicy, ale będzie oceniał gabinet po tym, jak wygląda na zewnątrz. Poprzez takie działania budowany jest dysonans pomiędzy tym, co jest wizualnie prezentowane, przez co pacjent nie chce doświadczyć usług, jakie dany gabinet oferuje.

Kolejnym elementem, który może przyczyniać się do braku profesjonalnej identyfikacji wizualnej, jest niechlujstwo. Kiedy nowoczesny gabinet świadczy usługi na naprawdę wysokim poziomie, jednak korzysta ze starej identyfikacji i nie przykłada do tego uwagi, to pacjenci będą odczuwali rozbieżność i brak spójności w działaniu danej placówki. Taki błędy mogą przynosić długofalowe skutki, co w efekcie będzie powodować utratę zaufania pacjentów.

Innym powodem może być fakt, że nie wykorzystujemy wielu dostępnych materiałów czy aktywności, ponieważ nie jesteśmy odpowiednio przygotowani. Przez to nie korzystamy z całego potencjału edukacji pacjentów, ale też marketingu, co wpływa niekorzystnie na nasze działania w danej branży, na czym może skorzystać lokalna konkurencja.

Strona internetowa dla gabinetu medycznego

Identyfikacja wizualna dla gabinetu – kiedy się zdecydować?

Gabinety decydują się na zmianę obecnej identyfikacji wizualnej, gdy:

  • Dochodzi do zmiany pokoleniowej. Nowa generacja chce pokazać, że ma inną wizję na zarządzanie gabinetem, obserwuje dynamicznie zmieniający się rynek i potrzebuje konkretnych zmian wizerunkowych.
  • Zmienia się profil działalności gabinetu, np. kiedy placówka funkcjonująca na NFZ przechodzi na prywatny tryb pracy. To bardzo często może wiązać się z obawami właścicieli, jednak przy dobrze wykonanej identyfikacji wizualnej mogą bardzo dużo zyskać. Natomiast pacjenci będą myśleli o danym gabinecie jako o nowym miejscu, gdy zostanie im jasno zakomunikowana zmiana zewnętrzna.

Świetnym przykładem jest tutaj Gabinet Kulig, który przebranżowił się z działalności NFZ na prywatną. Zmieniliśmy identyfikację wizualną tej placówki, dzięki czemu wielu pacjentów zainteresowało się tym miejscem oraz świadczonymi usługami. Zadziałał tutaj również komunikat do lokalnej społeczności, w której rozeszła się dana informacja o zmianie, co przyciągnęło uwagę. Gabinet odstaje od konkurencji, której placówki w niedawnym czasie otworzyły się w pobliżu. Nie jest to gwałtowna zmiana na rynku, jednak cały czas postępuje. To powinien być znak, że należy unowocześnić identyfikację naszego gabinetu. Jeśli nie dbamy o wizerunek marki i ewidentnie odstajemy od obowiązujących standardów, to może być to dyskredytujące w oczach pacjenta, który ponownie – łączy wizualną warstwę z jakością wykonywanych zabiegów.

Co się składa na identyfikację wizualną?

Gabinety bardzo często zlecają wykonanie identyfikacji wizualnej grafikom, którzy nie specjalizują się w pracy z branżą medyczną. Co za tym idzie, przygotowane propozycje nie są idealne i nie odpowiadają obowiązującym aktualnie standardom. Graficy wykonują zazwyczaj tylko kilka elementów, np. wizytówki i papier firmowy, co nie jest wystarczające dla gabinetów medycznych, które potrzebują również innych, specyficznych elementów, z których mogłyby korzystać.

Gabinety zwykle potrzebują wzoru:

  • ulotki,
  • wizytówki,
  • teczki firmowej,
  • papieru firmowego,
  • szyldu,
  • notes firmowy,
  • logotypu,
  • postów do social mediów,
  • terminarza,
  • oraz inne.

Jak powinno wyglądać logo?

Logotyp to bardzo ważna część całej identyfikacji wizualnej. Jest swego rodzaju wizytówką marki i danego gabinetu. W jego konstruowaniu należy kierować się tym, aby znak wizualny odzwierciedlał, to jak będzie wyglądało leczenie, jakość zabiegów, miejsce oraz odczucia pacjenta.

Cechy logotypu – jego kształt, kolor, wielkość itd. – to czynniki, które wpływają na to, jak dana osoba może odbierać nasz gabinet. Logo powinno reprezentować markę oraz podejście do pracy w naszej firmie. Na jakie cechy warto jeszcze zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:

  • emocje, jakie ma wywoływać u odbiorcy,
  • odpowiednio dopasowane kroje pisma,
  • preferowane kolory i kształty,
  • ilość elementów, z jakich ma składać się logo,
  • to co ma przestawiać logo – znak, abstrakcyjny kształt itp.

Logotyp powinien być również funkcjonalny. Właściciel powinien przemyśleć wszystkie elementy, aby logo można było wykorzystać w rożnych formatach, np. na wizytówkach, szyldzie czy papierze firmowym.

Współpracowaliśmy z wieloma klientami, których potrzeby zwykle różniły się. Na przykład Gabinet Kulig, który przed zmianą był nastawiony przede wszystkim na pacjentów NFZ. Właściciel postawił na zmianę i chciał brandować to miejsce swoim nazwiskiem. Dlatego stworzyliśmy elegancką identyfikację wizualną, która teraz pokazuje jakość usług.

Zobacz Case study Gabinet Kulig

Innym przykładem może być gabinet Juniordent, który od wielu lat utrzymywał jeden logotyp, który jednak nie był dość aktualny i nowoczesny. Identyfikacja wizualna została odświeżona, ale została przy tym zachowana inspiracja starszym logo. Logotyp został unowocześniony, ale nie zaszły tutaj drastyczne zmiany.

Zobacz Case study Juniordent

Kolejny klient to Nu Dental Clinic, czyli gabinet, który w swojej filozofii skupia się na potrzebach pacjenta oraz jakości wykonywanych zabiegów. W ich logotypie nie zastosowaliśmy elementów, które stricte nawiązują do stomatologii. Postawiliśmy na nowoczesność, elegancję i minimalizm, co ma przyciągać nowych pacjentów.

Zobacz Case study Nu Dental Clinic

Następny klient to Panmedic, czyli poradnia, w której przyjmują lekarze z dziedzin psychologii, psychiatrii, seksuologii itp. Właściciele chcieli, aby ich logotyp niósł ze sobą konkretną symbolikę, którą wiązałaby się z aspektami psychologicznymi. Powstała identyfikacja wizualna bazuje na nowoczesnym minimalizmie, elegancji oraz na inspiracjach Wschodem.

Ile kosztuje identyfikacja wizualna dla gabinetu?

Na identyfikację wizualną należy patrzeć jako na inwestycję strategiczną. Jeśli zależy nam na dobrym imieniu nasze marki, to jednak warto w nią zainwestować. Dobrze przygotowane materiały mogą posłużyć nam na lata. Gabinety nie powinny zaniedbywać tej części swojego biznesu, ponieważ identyfikacja wizualna to wizytówka, która albo przyciągnie pacjenta, albo go zniechęci do skorzystania z usług.

Potrzebujesz pomocy?​

Pomagamy gabinetom i klinikom zdobywać więcej pacjentów, lepiej prezentować się w internecie oraz prowadzić skuteczniejsze działania marketingowe.

Może też Cię zainteresować...​

Poniżej znajdziesz porady oraz case studies z działań prowadzonych dla naszych klientów.

medicover stomatologia
Finanse w placówce medycznej

Medicover stomatologia – przejmowanie prywatnych gabinetów

Rynek stomatologiczny aktualnie opiera się na prywatnych gabinetach prowadzonych przez stomatologów. Jest ich obecnie około ...
Przejdź do wpisu →
seo w branży medycznej
Marketing medyczny

Blog gabinetu stomatologicznego – czy warto prowadzić?

Blogowanie i medycyna? Tytuł może wprowadzać w konsternację, jednak dziś te dwa pojęcia wydają się ...
Przejdź do wpisu →
negatywne opinie pacjentów w internecie
Wizerunek placówki medycznej

Negatywne opinie pacjentów w internecie – jak sobie z nimi radzić?

Opinie pacjentów są jednym z lepszych kanałów promocyjnych dla każdego gabinetu. Niestety ich skuteczność zależy ...
Przejdź do wpisu →