Marketing dla lekarzy? Jak najbardziej! Miarą sukcesu prowadzonej praktyki lekarskiej jest stopień wypełnienia poczekalni. Nie posiadając strony internetowej poświęconej swojemu gabinetowi, możesz tracić pacjentów, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Obecnie pacjenci mają większy dostęp do informacji na temat lekarzy niż kiedykolwiek wcześniej. Dodatkowo, problem samoleczenia staje się coraz bardziej palący – wyszukiwanie objawów w internecie to codzienność. Twoja praktyka lekarska może być odpowiedzią na powyższe problemy, jeśli tylko jej strona www jest odpowiednio zarządzana.
Konkurencja jest wysoka, więc aby pozostać w grze, musisz radzić sobie świetnie na płaszczyźnie interakcji pacjent-lekarz.
Czy marketing internetowy jest dla lekarzy?
Cyfrowy marketing dla lekarzy to coś czego w świecie medycyny nie można ignorować. Medycyna stała się jednym z największych segmentów konsumenckich i stale zmierza w kierunku agresywnego marketingu internetowego. Lekarze zaczynają skupiać się na optymalizacji wyszukiwania swojej strony internetowej, zarządzaniem mediami społecznościowymi i pozyskiwaniu opinii online – to wszystko w celu zyskania nowych pacjentów.
SEO ma na celu zwiększenie widoczności strony www w wyszukiwarce i poprawieniu ruchu organicznego. Bazuje ona na stałym ulepszaniu strony internetowej w kontekście jej atrakcyjności dla wyszukiwarek. Im bardziej przyjazna wyszukiwarce jest Twoja witryna, tym większa szansa, że pojawi się wyżej w rankingu wyświetlanych stron. Ponieważ koncentrujesz się na pozyskaniu nowych pacjentów i zachowania dobrej reputacji wśród tych wyleczonych, ważne jest, aby zapewnić im dostęp do treści najwyższej jakości.
Gotowy na rozpoczęcie własnej kampanii marketingowej?
Jako lekarz rozumiesz najlepiej, jak ważne jest zapewnienie pacjentowi porady, diagnozy i leczenia na najwyższym poziomie. Tak samo ważne jest to w kontekście reputacji Twojego gabinetu – utrzymywanie interakcji z pacjentami zapewni Ci silną pozycję w sieci i pozwoli wdrożyć inne działania marketingowe. Jeśli odpowiedź brzmi tak, powinieneś zasięgnąć porady specjalistów – wykwalifikowanych analityków, grafików, programistów. Dzięki ich doświadczeniu Twoja strona zyska nowych czytelników, a Ty kolejnych pacjentów.
Jak pacjenci szukają lekarzy online?
Osoby poszukujące opieki zdrowotnej nie ograniczają się obecnie do skierowań lekarskich. Dzięki nieograniczonemu dostępowi do internetu coraz częściej próbują działać na własną rękę. Oczywiście, wielu z nich dobiera lekarzy na podstawie poleceń wśród rodziny i przyjaciół, jednak znaczna część woli szukać lekarza samemu. To pokazuje, jak ważna jest dziś obecność lekarzy w internecie. I choć prawdą jest, że osoby starsze (które potrzebują opieki zdecydowanie najczęściej) są mniej skłonne do wyszukiwania lekarzy w sieci, inne grupy wiekowe opierają swoje poszukiwania właśnie na stronach internetowych. Jeśli nawet są osoby, które nie korzystają w tym celu z internetu, z pewnością mają w pobliżu bliskich, którzy to robią.
SEO jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.
Wyobraź sobie osobę, która potrzebuje diagnozy lekarskiej w związku z chorobą skóry. Otwiera przeglądarkę i w wyszukiwarce wpisuje „dermatolog Kraków”. Wyniki wyszukiwania obejmują wielu lokalnych lekarzy, jednak tylko te strony, które zainwestowały w działania optymalizacyjne, mają wysokie pozycje wśród wyników. Pacjent wybiera stronę umiejscowioną najwyżej wśród wyników. Kurtyna.
To pokazuje, jak konieczne jest dzisiaj strategiczne wykorzystywanie potencjału strony internetowej i dobierając odpowiednie słowa kluczowe, budowały swoją pozycję w sieci. Słowa kluczowe powinny odnosić się przede wszystkim do oferowanych usług lub produktów, nie należy jednak (patrząc na powyższy przykład) zapominać o lokalizacji gabinetu. Poświęcenie czasu na optymalizację swojej strony internetowej zwiększy prawdopodobieństwo, że to właśnie ona zostanie wybrana przez następnego pacjenta szukającego pomocy lekarskiej.
Pacjenci szukają gabinetów, z którymi się utożsamiają.
Chociaż możliwe jest pozyskanie nowych pacjentów poprzez dopasowanie odpowiednich słów kluczowych, z pewnością nie jest to jedyna skuteczna praktyka. Strategia powinna obejmować wiele różnych taktyk, które przyciągną pacjentów identyfikujących się z Twoim gabinetem. To co odgrywa tu główną rolę to user experience (UX).
Czy Twoja strona jest intuicyjna w nawigacji?
Czy ma nowoczesny design?
Czy zdjęcia na stronie internetowej odzwierciedlają profil wiekowy pacjentów?
Czy treść nie jest zbyt nudna lub ogólna?
Twoja strona powinna być zaprojektowana pod kątem tych pacjentów, których najbardziej chcesz zainteresować.
Media społecznościowe rozszerzą Twoje zasięgi.
Aby dotrzeć do najświeższych informacji, pacjenci mogą pójść o krok dalej i pokusić się o sprawdzenie Twoich mediów społecznościowych. Obecnie każdy przynajmniej słyszał o platformach takich jak Facebook, Twitter i LinkedIn. Gabinety lekarskie muszą tworzyć konta w mediach społecznościowych i stale je aktualizować – wszystko po to, by utrzymać kontakt z pacjentem online. Media społecznościowe mogą być wykorzystywane do niezliczonych celów, w tym:
– Dzielenie się historiami pacjentów
– Ogłoszenie rozpoczęcia współpracy z nowymi lekarzami, pielęgniarkami czy fizjoterapeutami
– Współpraca z firmami
Kluczem do efektywnych mediów społecznościowych jest ciągła aktualizacja kont i umieszczanie w nich wszelkich przydatnych informacji. Regularne dostarczanie wiedzy z branży medycznej pomaga budować Twoją reputację.
Google kieruje pacjentów bezpośrednio do Twojego gabinetu.
Jak już wiesz, przeciętna osoba potrzebująca pomocy lekarskiej będzie jej szukać wśród lokalnych przychodni. To właśnie dlatego powinieneś umieścić swój gabinet lekarski na Mapach Google. To sprawi, że szukanie właśnie Twoich usług będzie możliwe po wpisaniu danych również do wyszukiwarki adresów w Google Maps.
Droga do rozpowszechnienia Twoich usług nie zawsze będzie taka sama jak w przypadku konkurencji. Jednak stosując powyższe rady, z pewnością znajdziesz się w gronie popularnych w Twojej okolicy gabinetów lekarskich. Jeśli jednak chcesz rozpocząć profesjonalną kampanię reklamową, znajdź odpowiednią agencję i już dziś rozpocznij poszukiwanie nowych pacjentów.
Zobacz także: Marketing medyczny – rozumiemy lekarzy, myślimy jak pacjenci