Jeśli prowadzisz gabinet, zapewne jesteś nastawiony w dużej mierze na lokalnych klientów. Czy wiesz, co określenie „lokalne” oznacza w sieci? Chodzi o to, by osoby znajdujące się w pobliżu, znalazły Twój gabinet. Właśnie w tym może pomóc Ci wizytówka Google i jej pozycjonowanie. Czy wiesz, że aż 1/3 połączeń do gabinetów wykonywana jest właśnie za pośrednictwem tego miejsca? Wirtualna wizytówka w przeglądarce Google to często niedocenione miejsce przez marketerów, którego nie można lekceważyć. Obecnie ludzie, gdy chcą znaleźć dobry gabinet, użyją telefonu lub laptopa, by poznać ofertę poszczególnych z nich. Jeśli zaoferujesz im usługi, których potrzebują, a jednocześnie będziesz w pobliżu, to zwrócisz na siebie ich uwagę. Proste, prawda? Z tego artykułu dowiesz się więcej o właściwym pozycjonowaniu dla lekarzy i gabinetów, które sprawi, że Twój gabinet pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu dotrzesz do lokalnych odbiorców i pozyskasz nowych pacjentów.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Warto zacząć od wyjaśnienia, czym właściwie jest pozycjonowanie lokalne. Jest to zespół działań w obrębie strony internetowej (on-site) oraz poza witryną (off-site). Mają one na celu podniesienie poziomu widoczności Twojej witryny na określony zestaw fraz kluczowych na konkretnym terenie. Tak, jak w realnym życiu niektóre gabinety cieszą się większą popularnością niż inne, tak samo w internecie niektóre znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie lokalne jest więc pewną formą promowania firmy tak, by zwiększyć jej popularność w obrębie np. jednego miasta.
Wizytówka Google – potęga geolokalizacyjna
Każdy gabinet działa na terenie określonego regionu, ich zakres działalności zazwyczaj powiązany jest z konkretną miejscowością, dlatego tak ważne jest wykorzystanie geolokalizacji. Czym ona jest? To swego rodzaju personalizacja wyników wyszukiwania, czyli dostosowanie ich do konkretnego użytkownika. W zależności od usługi, jakiej szukający potrzebuje, Google pokaże mu te, które znajdują się na terenie, na którym obecnie się znajduje. Istnieje również pojęcie zapytania geolokalizowanego. Występuje ono wtedy, gdy szukający dopisze wybrane miasto w konkretnym zapytaniu w wyszukiwarce. Wtedy Google, nie zważając na jego obecną lokalizację, wyświetli listę usług w mieście, które interesuje naszego użytkownika.
Reklama lokalna
Reklama lokalna to taki rodzaj reklamy, który ogranicza wyświetlanie Twoich reklam osobom w Twojej okolicy, którzy mogą zostać Twoimi klientami. Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ wyświetli Twój gabinet osobom, które w danym momencie akurat szukają usługi, którą oferujesz. Twoja reklama będzie wyświetlać się, gdy szukający wpisze zapytanie. W przypadku takiej reklamy możesz nawet określić zakres kilometrów, w promieniu których będzie się ona wyświetlać konkretnym użytkownikom. Reklamę lokalną najlepiej zacząć od wyszukiwarek internetowych, katalogów firm czy stron z opiniami. Poniżej wyjaśnimy Ci, jak to działa.
NAP – co to?
Pojęcie NAP jest bardzo istotnym elementem w pozycjonowaniu lokalnym. Jest to skrót od:
- Name – nazwa firmy.
- Address – adres firmy.
- Phone – telefon do firmy.
Powyższe informacje, kiedy umieścisz je w internecie poświadczają wiarygodność Twojego gabinetu, co podniesie pozycję Twojej strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Informacje te należy umieszczać w lokalnych katalogach firm.
Katalogi firm, branżowe, regionalne
Jednym z najlepszych sposób, by nawiązać kontakt z potencjalnym pacjentem jest umieszczenie gabinetu w lokalnych katalogach. To właśnie w nich należy umieścić informacje NAP.
- Katalogi firm – są to portale idealne do umieszczenia na nich danych adresowych, ponieważ zbierają one ogólne informacje o firmach.
- Katalogi branżowe – są to katalogi, które zbierają informacje o firmach, specjalizujących się w konkretnej niszy.
- Katalogi regionalne – są to katalogi, które zamiast skupiać się na podziale ze względu na branżę, zbierają informacje o firmach działających na terenie konkretnego regionu.
Zazwyczaj firmy, które umieszczone są w wielu lokalnych katalogach, mają lepsze wyniki wyszukiwania niż inne. Pamiętaj jednak, że jeśli Twój gabinet pojawi się w kilku katalogach, zamieszczone tam informacje muszą być spójne.
Google Moja Firma
Jeśli chcesz prowadzić dobre pozycjonowanie lokalne swojego gabinetu, musisz założyć wizytówkę w Google Moja Firma. Dzięki temu Twój gabinet wyświetlał się będzie w klasycznych wynikach wyszukiwania w Google, dzięki czemu zainteresujesz swoimi usługami potencjalnego klienta. Najważniejsze, co musisz zrobić to uzupełnić profil w Google Moja Firma bardzo konkretnie. Najważniejsze informacje to właśnie NAP, jednak to nie wystarczy. Skuteczna wizytówka powinna zawierać także informacje dotyczące godzin otwarcia gabinetu, opis usług oraz kilka zdjęć.
Zakładając profil gabinetu w Google Moja Firma, warto wziąć po uwagę 4 najważniejsze czynniki, które mają kluczowy wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Oto one:
- Nazwa firmy – należy wpisać tu nazwę, jaką Twoi klienci widzą na co dzień. Powinna być ona spójna i identyczna w brzmieniu z nazwą, którą Twój gabinet posługuje się każdego dnia.
- Kategorie usług – nie mylić z samymi usługami! Nie są to bowiem konkretne działania, które oferujesz, a jedynie rodzaj usług, jakie świadczysz. Często ma to istotniejsze znaczenie niż opisanie samych usług.
- Link do Twojej witryny – należy umieścić tu link do strony internetowej, choć niekoniecznie do strony głównej. Warto podpiąć tam odnośnik do miejsca, którego najchętniej będą szukać potencjalni pacjenci.
- Opinie – warto zachęcać klientów, by pozostawiali opinie w Google, ponieważ wzrost opinii przekłada się na wzrost pozycji w wyszukiwarkach. Dodatkowo Google wykorzystuje wystawione opinie do tworzenia rankingu lokalnego wyszukiwania.
Należy również pamiętać, by adres i numer telefonu były spójne z tymi, które przedstawiasz w innych miejscach.
Strona www a wizytówka Google
Jeśli Twój gabinet ma swoją stronę internetową i chcesz by wyświetlała się ona wysoko w wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o jej odpowiednią optymalizację. Musisz zatem zadbać o poprawny układ strony, unikalność treści i wygodną nawigację wewnętrzną. Jest kilka istotnych elementów, na które trzeba zwrócić uwagę:
- Dane adresowe na stronie – mowa tu o standardowych danych, jak nazwa, adres i numer telefonu, które powinny znaleźć się zarówno w stopce strony, jak i zakładce Kontakt.
- Mapa Google – dużym ułatwieniem będzie weryfikacja konkretnego punktu, w którym znajduje się gabinet, dlatego warto umieścić na stronie mapę Google.
- Optymalizacja treści i metatagów – oprócz klasycznego podania adresu gabinetu, warto umieszczać nazwę miejscowości, w której działa także w tytułach i meta opisach.
Najważniejsze w pozycjonowaniu
Zbudowanie silnej pozycji w lokalnych wyszukiwaniach wymaga sporo wysiłku, jednak warto poświęcić na to czas. Ważne jest to, by umieścić konkretne informacje o swoim gabinecie i działalności oraz dodać interesujące treści, a potencjalni pacjenci łatwiej Cię odnajdą.
Jest kilka rzeczy, które powinieneś robić, by wyszukiwarki internetowe klasyfikowały Twój gabinet jako firmę lokalną:
- Umieść w swojej witrynie szczegółowe dane adresowe.
- Dodawaj dobre jakościowo treści, które zainteresują odbiorców.
- Dodaj i sprawdzaj wpisy Twojego gabinetu w katalogach firm.
- Upewnij się, że Twoja witryna jest przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników mobilnych.