Social media dla branży medycznej? Wiele placówek wciąż o tym zapomina, że posiadanie profilu na Instagramie i Facebooku to obecnie „must have” w oczach pacjentów. Zatem, jak powinna wyglądać komunikacja i od czego zacząć? W poradniku przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces. Dowiesz się co trzeba zrobić, żeby trafić do odpowiedniej grupy odbiorców oraz jak budować zaufanie i przywiązanie do marki.
Social Media dla gabinetu – obecne standardy rynku medycznego
Pacjenci coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych, aby szukać informacji o lekarzach, klinikach i usługach medycznych. Obecnie pacjenci oczekują, że znajdą Twój profil na Facebooku i Instagramie. Szukają tam wiarygodnych informacji, opinii pacjentów, Twoich porad i zdjęć z gabinetu. Dlatego prowadzenie profili w mediach społecznościowych jest nie tylko sposobem na promocję, ale także na budowanie relacji z pacjentami.
Zasady skutecznej komunikacji na Facebooku i Instagramie
Wiele osób uważa, że prowadzenie social media w branży medycznej to tylko wrzucenie od czasu do czasu posta. Rzeczywistość skutecznej komunikacji wygląda trochę inaczej. Przede wszystkim trzeba pamiętać o kilku elementach, które wpływają w późniejszym czasie na wyniki. Należy do nich:
Strategia – social media w branży medycznej
Pierwszym krokiem, kiedy chcemy na poważnie zająć się komunikacją w sieci jest stworzenie odpowiedniej strategii. Powinien być to spisany dokument, w którym określisz:
- Czym zajmuje się gabinet,
- Jaki jest cel komunikacji (np. zwiększenie zainteresowania danym zabiegiem, zwiększenie świadomości istnienia kliniki, itp.)
- Jakie są wyróżniki placówki – czego nie ma konkurencja,
- Jakie usługi będą promowane,
- Czy chcesz promować gabinet jako brand, a może posłużysz się nazwiskiem lekarzy,
- Kim jest grupa docelowa (wiek, zainteresowania, problemy, potrzeby, itp.),
- Jakie cykle tematyczne będziesz realizował,
- Czy planujesz działania reklamowe (płatne) na Facebooku i Instagramie.
Powyższe aspekty mogą wydawać się oczywiste, jednak lepiej je spisać w postaci dokumentu. Wtedy łatwiej będzie Ci skupić się na celu i wyznaczyć konkretne działania.
Grupa docelowa
Bardzo ważnym elementem strategii jest określenie do kogo chcesz dotrzeć. Każdy pacjent jest inny i ma swoje potrzeby. Stworzenie profilu idealnego pacjenta pomoże Ci w planowaniu treści. Wtedy będziesz miał pewność, że komunikaty są ciekawe dla obserwujących. Jak zrobić persony? Przede wszystkim uwzględnij:
- Informacje podstawowe (imię, wiek, płeć),
- Dane personalne (firma, stanowisko, branża),
- Osobowość (introwertyk, ekstrawertyk),
- Cechy charakteru,
- Obawy przed skorzystaniem z usługi,
- Motywacje do skorzystania z usługi,
- Punkty styczności z Twoim gabinetem,
- Gdzie szuka rozwiązań,
- W jakich mediach społecznościowych przebywa najczęściej,
- Godziny aktywności online.
Stwórz kilka takich profili klientów, które będą się różnić od siebie. W ten sposób „poszufladkujesz” swoich odbiorców i będziesz mógł tworzyć treści z myślą o nich.
Cykle tematyczne
Po określeniu kto jest Twoim odbiorcom możesz przejść do kolejnego kroku, którym są cykle tematyczne. Oprócz regularnych publikacji ważna jest spójność treści. Cykle tematyczne to nic innego, jak wybór tematów, które będą powtarzać się na Twoim profilu. Nie chodzi o powielanie tej samej treści, ale o usystematyzowanie tego, co odbiorca może u Ciebie znaleźć.
W przypadku, kiedy prowadzisz gabinet stomatologiczny Twoimi cyklami mogą być:
- Edukacja – w tych postach podziel się swoją wiedzą z odbiorcami. Możesz wytłumaczyć im na czym polega wybielanie gabinetowe i omówić krok po kroku etapy zabiegu.
- Ciekawostki – opowiedz swoim odbiorcom zaskakujące, stomatologiczne fakty, o których nie mieli pojęcia.
- Metamorfozy – pokaż swoje prace. Zdjęcia przed i po są bardzo przydatne dla pacjenta, który poszukuje gabinetu spełniającego jego estetyczne wymagania.
- Udogodnienia – dedykowany parking, centrum miasta i komfortowe wnętrze? Daj znać o tym odbiorcom, którzy jeszcze Cię nie odwiedzili. Są to szczegóły, które często decydują o umówieniu wizyty.
- O nas – daj się poznać. Przedstaw pacjentom sylwetkę lekarza i napisz o jego doświadczeniu. Dzięki temu przełamiesz barierę pacjent-lekarz.
- Opinie – pacjenci regularnie zostawiają pozytywne opinie? Pochwal się nimi w social mediach. Dla Twoich odbiorców będzie to dowód społecznej słuszności, żeby wybrać właśnie Twój gabinet.
Ważne jest to, aby cykle tematyczne interesowały Twojego odbiorcę. Po ustaleniu person będzie łatwiej podjąć Ci decyzję co sprawdzi się na Twoim Instagramie czy Facebooku. Teraz pozostaje już tylko odpowiednie planowanie.
Harmonogram publikacji social media – jak planować publikację postów
Poprzednie kroki są już za Tobą? To czas, żeby zacząć planować publikację. Ustal co dla Ciebie w danym miesiącu jest kluczowe. Jeśli chcesz, aby ten miesiąc promował usługę wybielania zębów, to zaplanuj treści wokół tego tematu. Jak to zaplanować? Zobacz nasz artykuł -> Jak planować treści na Instagrama i Facebooka? Harmonogram publikacji social media [wzór]
Przygotowanie postów – poradnik
Kiedy już ustaliłeś co chcesz publikować i do kogo, to czas na to, żeby stworzyć posty. Ważne jest to, żeby aspekty wizualne Twoich publikacji były spójne. Jak zrobić, żeby posty dobrze prezentowały się na siatce gridu na Instagramie? Poniżej przedstawiamy Ci wskazówki, jak to zrobić na przykładzie naszych projektów.
Przykład: Nowe szablony i kolorystyka postów dla Kariery w Farmacji.
Kolorystyka
Pierwszym krokiem jest ustalenie przez Ciebie kolorystyki. Jakie kolory ma Twoje logo i strona internetowa? Użyj ich przy projektowaniu postów, aby wizerunek Twojego gabinetu w sieci był spójny.
Zainspiruj się
Instagram jest miejscem, gdzie liczy się estetyka. Znajdziesz tam mnóstwo profili, które szczególnie dbają o ładny wygląd siatki profilu. Zobacz, jak inni to robią lub wejdź na Pinterest. Jeśli nie znasz tego medium to koniecznie musisz nadrobić zaległości! To kopalnia inspiracji dla twórców.
Ustal grid
Zastanawiałeś się, jak inni to robią, że wszystkie zdjęcia w siatce profilu do siebie pasują? Dobrze rozplanowany grid w tym Ci pomoże. Grid to siatka profilu na Instagramie, w której widać wszystkie posty użytkownika.
Planując wygląd siatki powinieneś ustalić powtarzalny układ kolorów. Za jego pomocą będziesz mieć pewność, że grafiki i zdjęcia zawsze będą do siebie pasować.
Czcionki
Na Twoich mediach społecznościowych nie tylko kolory powinny być spójne. Bardzo ważną zasadą jest to, żeby fonty (czcionki) w każdym poście były takie same. Nie zmieniaj zatem kroju pisma, a siatka profilu od razu będzie się lepiej prezentować.
Jakie szablony będą Ci potrzebne?
Graficzne szablony powinieneś zaprojektować do każdego cyklu tematycznego. Najlepiej, aby każdy cykl miał swoją charakterystyczną grafikę we wszystkich wariantach kolorystycznych. Ważne są również formaty treści. Nie zapomnij o ustaleniu jak będzie wyglądać, np. każdy kafelek karuzeli. Projektowanie szablonów postów pomoże Ci w przyszłości zaoszczędzić czas, a do tego będziesz mieć pewność, że grafiki są ze sobą spójne i pasują do ustalonego gridu.
Gdzie projektować posty?
Najczęściej używanym narzędziem do projektowania treści do sieci jest Canva. Do bardziej zaawansowanych grafik lepiej wybrać Adobe Photoshop, jednak na potrzeby mediów społecznościowych Canva jest wystarczająca i daje wiele możliwości użytkownikowi. Narzędzie pomaga stworzyć różnorodnych grafiki w szybki i łatwy sposób. Do tego znajdziesz tam wiele szablonów, które możesz dowolnie edytować.
Potrzebujesz pomocy? Poprowadzimy Twoje social media!
Media społecznościowe to dla Ciebie czarna magia? Skorzystaj z naszej usługi prowadzenia mediów społecznościowych. Stworzymy dla Ciebie strategię działania, określimy persony, cykle tematyczne oraz będziemy regularnie publikować treści na Twoich profilach. Jesteś zainteresowany? Zobacz naszą ofertę -> Social media.
Chcesz prowadzić płatne kampanie w Google i Facebook Ads?
Wypełnij poniższy formularz i otrzymaj dokument, który zawiera budżety reklamowe Google Ads i Facebook Ads konkurencyjnych gabinetów stomatologicznych.