Chcesz mieć pełny grafik w dniu otwarcia gabinetu? Musisz zacząć od strategii marketingowej.

Marzeniem każdego stomatologa jest posiadanie pełnego grafiku tuż po otworzeniu gabinetu. Skupiają się na sprzęcie i materiałach, licząc, że pacjenci sami przyjdą. Niestety, jest to błędne założenie. Tylko niewielu z dentystów podejmuje konkretne działania i tworzy strategie marketingowe. Jest ona niezbędna, by odnieść sukces.

 

Czym jest strategia marketingowa?

Jest to dokument, który zawiera kluczowe informacje o wizji gabinetu, profilu pacjentów oraz wykorzystywanych kanałach i sposobach komunikacji. Może przybierać różną formę – od prezentacji multimedialnej przez plan w punktach lub kilkunastu stronicowy dokument. Do jej stworzenia wykorzystuje się zazwyczaj określoną metodologię. W Dental Business, strategie budujemy w oparciu o model SOSTAC. Forma ma drugorzędne znaczenie, istotny jest fakt jej posiadania.

Jak nie przepalać budżetu?

Brak nadrzędnej koncepcji skutkuje tym, że „przepalamy” budżety i nie widzimy efektów. Jak wielu z czytających ten tekst uważa, że „marketing nie działa”? A ilu spośród czytających prowadziło przemyślane działania zgonie z dobrze przemyślaną strategią?

Dobrze opracowana i przemyślana strategia pozwala na efektywne dysponowanie budżetem i zasobami by osiągnąć maksymalny efekt. Jeden ze stomatologów, z którym współpracujemy otwiera nowy gabinet na śląsku. Pani stomatolog posiada „nazwisko”, znają i cenią ją pacjenci. Niestety, to nie wystarcza, by w pierwszym miesiącu mieć pełny grafik. Mając do dyspozycji dostępny budżet, musi najlepiej go rozdysponować. Możliwości jest wiele – od pięknych wizytówek poprzez reklamę na Facebooku, Adwordsach czy w lokalnym radio.

Strategia pozwala ułożyć te działania i podjąć najlepszą decyzję. Jeśli idealnym pacjentem jest 30-letnia matka dwójki dzieci, lepszym sposobem dotarcia może być akcja stacjonarna w popularnym klubie fitness niż bannery czy radio.

Z czego powinna składa się strategia?

Strategię można wykonywać na wiele sposobów, ale jest lista zagadnień, które muszą być zawsze w niej zawarte.

  • Ocena sytuacji wyjściowej

W tej części musi znaleźć się audyt dotychczasowych działań w każdym z kanałów – w szczególności strony www, płatnych kampanii reklamowych oraz mediów społecznościowych. Należy zanalizować publikowane treści i ocenić, na ile wpisują się w główne cele gabinetu (np. promowanie konkretnych usług). W tej części ocenia się także bezpośrednią i pośrednią konkurencję.

  • Określenie celi strategicznych

Co, w jakiej ilości i w jakim czasie chcemy osiągnąć? Co jest dla nas miarą sukcesu oraz jakie dodatkowe cele chcemy realizować? Np. głównym celem będzie pozyskanie 50 nowych pacjentów miesięcznie a dodatkowym budowanie lojalności wśród nowych i obecnych pacjentów.

  • Strategia działania

W tej sekcji charakteryzujemy dokładnie sylwetki pacjentów, do których chcemy docierać. Najlepszym sposobem na zrobienie tego jest stworzenie person. Dla każdej z nich określamy kluczowe potrzeby, miejsca i kanały komunikacji przez które możemy do niej dotrzeć a także treści, które mogą być dla niej interesujące.

Bardzo istotnym elementem tego kroku jest określenie charakteru komunikacji: języka, stylistyki graficznej, konwencji publikowanych treści.

  • Narzędzia i taktyki

Na tym etapie dla każdego z kanałów opracowujemy formaty treści (wywiad wideo lub post z ciekawostkami) a także cykle tematyczne (np.: z życia gabinetu lub porady zdrowotne).

  • Plan działania

Dopiero po wykonaniu wszystkich powyższych kroków opracowujemy konkretny plan działania. Ustalamy np.:  jakie posty pojawiają się na początku miesiąca, jakie reklamy pod koniec. Wszystko przygotowujemy jako harmonogram publikacji. Przykładowy harmonogram oraz wzór do samodzielnego uzupełnienia będzie do pobrania w jednym z kolejnych artykułów.

  • Monitoring i kontrola

Najczęściej pomijany a bardzo istotny element – ewaluacja działań. Do analizy danych wykorzystuje się narzędzia typu Google Analytics, Brand24, Facebook Business Manager, Senuto oraz wiele innych. Co miesiąc powinny być podsumowywane bieżące działania a raz w kwartale weryfikowana strategia.

Ile muszę wydać na np. kampanię rozruchową gabinetu? I ile na tym zarobię?

Pytanie o koszty, jest pierwszym, jakie pada przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu działań marketingowych. Koszty można podzielić na 2 grupy:

  • Jednorazowe – np. stworzenie strony www, lub projekt graficzny ulotki. Koszty zazwyczaj większe. Przykładowe koszty: realizacja strony www 5 000 -15 000 zł w zależności od stopnia skomplikowania oraz usług dodatkowych.
  • Stałe – np. miesięczna obsługa prowadzenia social media, SEO czy wydruk wizytówek. Przykładowe koszty: Łączony pakiet na obsługę Facebooka, Google Moja firma i Instagrama w Dental Business to 1 000, 2 000, 3 000 zł miesięcznie (zakres w zależności od pakietu).

 

Marketing gabinetu ma taki sam wpływ na jego funkcjonowanie jak unit czy inny sprzęt. Na koszty należy patrzeć całościowo: skoro wydajemy 200 000 na unit, nie powinniśmy żałować 5 000 na pozyskanie pacjenta, by unit nie stał nieużywany.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z Natalią, Customer Succes Managerem (wspolpraca@dentalbusiness.pl, 533 632 321)

Podobało się?

Dołącz do wydarzenia na Facebooku: „W 2019 otworzę gabinet stomatologiczny” i dostawaj co tydzień porcję praktycznej wiedzy na temat otwierania i rozwijania gabinetu!
Sprawdź również nasze inne artykuły

„12 Najczęstszych błędów w marketingu medycznym i jak ich unikać”
„Dlaczego referencje innych pacjentów są tak ważne dla Twojego gabinetu?”
„Jak zwiększyć liczbę pacjentów odwiedzających Twoją stronę internetową?

Przewiń do góry