38 sposobów na zdobycie pacjentów do gabinetu stomatologicznego

Prowadzenie gabinetu stomatologicznego to wiele wyzwań – personel, zamówienia, marża na poszczególnych zabiegach. W natłoku spraw biznesowych, pozyskiwanie nowych pacjentów często schodzi na drugi plan. Jak skutecznie przyciągać nowych pacjentów? Wielu stomatologów narzeka na brak pomysłów. Postanowiliśmy przygotować listę aktywności, które pomogą docierać do pacjentów.

Przy opracowywaniu listy uwzględniliśmy najbardziej popularne kanały social media, prasę, działania stacjonarne oraz reklamę w wyszukiwarce. Zapraszamy do zapoznania się z listą, która może stanowić inspirację do działań marketingowych! Jako uzupełnienie listy, polecamy przeczytać nasz wcześniejszy post, na temat tworzenia strategii marketingowej.

Co musisz wiedzieć przed przeczytaniem tej listy?

Skuteczność, czasochłonność i bezpośredniość poszczególnych metod jest bardzo zróżnicowana. Z listy polecamy wybrać te rozwiązania, które zgodne są z obecnie prowadzoną komunikacją i charakterem placówki, jaki chcemy budować.

Pomysły na pozyskiwanie pacjentów

#1 Kampania Google Ads.

Dzięki Google Ads możesz dotrzeć do pacjentów szukających konkretnej usługi w wyszukiwarce, a więc gotowego do umówienia wizyty. W ramach kampanii należy wybrać zabiegi, na których gabinet posiada największa marżę lub zabiegi, które powodują, że pacjenci wracają do gabinetu. W pierwszym kroku lista promowanych haseł powinna być stosunkowo szeroka. Po ok 2 miesiącach, analizując koszt „kliknięcia” i przełożenie na zapisy w gabinecie, należy wybrać kluczowe kilka haseł. Raz dobrze zoptymalizowana kampania może przynosić zyski w dużej perspektywie czasu.

#2 Pozycjonowanie strony gabinetu (SEO).

Strona znajdująca się na szczycie listy wyszukiwań na hasło typu „stomatolog Kraków” generuje dużo wejść niezależnych od budżetu reklamowego. Szczególnie istotny dla dużych gabinetów, którym zależy na stałym dopływie nowych pacjentów. Prace polegają na optymalizacji informacji na stronie, tworzeniu tekstów interesujących dla pacjenta a także budowaniu bazy przekierowań na Twoją stronę z innych witryn.

#3 Kampania reklamowa na Facebooku.

Facebook świetnie nadaje się na promowanie zabiegów estetycznych jak wybielania. Pozwala też skłonić obecnych obserwujących (pacjentów) do kolejnej wizyty – przeglądu stomatologicznego lub higienizacji. Kluczem jest posiadanie dużej bazy obserwujących lub precyzyjnego targetowania reklam na grupy docelowe. Pamiętaj: reklamy powinno się projektować za pomocą Business Managera,a nie guzika „promuj post” z poziomu Fanpage!

#4 Kampania reklamowa na Instagramie.

Analogicznie do Facebooka – świetne sprawdzają się tu zabiegi estetyczne. Zdjęcia przed/po nowego uśmiechu czy efekt wybielania to tematy, które świetnie się „klikają”. Należy pamiętać, że Instagram to medium, w którym liczy się przede wszystkim estetyka. Wszystkie zdjęcia muszą być  zaplanowana, by razem tworzyć spójny Instagram feed. Ciekwostka – kobiety stanowią większość użytkowników In!

#5 Konkurs na Facebooku.

Bezpłatna higienizacja lub usługi estetyczne mogą dobrze rozchodzić się w ramach konkursów prowadzonych na Facebooku.

#6 Współpraca z influencerem.

Influencerzy to osoby, które posiadają możliwość dotarcia do szerokiego grona użytków Instagrama lub innego medium. Nie są to gwizdy, które widzimy na ekranie telewizora, ale ludzie, którzy stale kontaktują się ze swoimi obserwatorami, dyskutują, znają ich preferencje. Dzięki współpracy, można znacząco rozszerzyć grupę odbiorców. Współpraca z influencerami okazała się skuteczna w wielu branżach – np. modzie i odgrywają coraz większe znaczenie w medycynie i stomatologii. Niestety, nie należy do łatwych, ze względu na jeszcze niską profesjonalizację branży i to, że nie do końca mamy kontrolę nad treściami które opublikuje influencer. Stomatologia to branża, w której można łatwo się wyróżnić, bo gabinety dopiero zaczynają takie działania wizerunkowe.

#7 Newsletter mailowy do obecnych pacjentów.

Maile wysyłane z gabinetu mogą być bardzo skuteczne. Wykorzystaj je do zmotywowania istniejącej bazy pacjentów do umówienia wizyt w okresach mniejszego ruchu – np. w styczniu czy w wakacje.  Zaproponuj specjalną ofertę cenową lub szerszą ofertę niż zazwyczaj.

#8 Reklama w lokalnej prasie.

Reklamę w lokalnej prasie warto rozważyć zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, czyli tam, gdzie „wszyscy wiedzą wszystko”. Wypróbuj kilka formatów – reklamę, artykuł lub ogłoszenie.

#9 Reklama w radio.

Podobnie do lokalnej prasy, radio pozwala na szerokie dotarcie w mniejszych miejscowościach. Warto połączyć reklamę z wywiadem z ekspertem lub specjalnym wydarzeniem w gabinecie. Lokalne media świetnie się sprawdzają w momencie otworzenia gabinetu.

#10 Artykuł edukacyjny na portalu dla pacjentów.

W dobie nachalnych reklam pacjenci doceniają dzielenie się wiedzą. Zamiast wykupować bannera stwórz dedykowany tekst. Napisz np o metodach na wybielanie zębów w warunkach domowych lub w gabinecie lub zaleceniach po wyrwaniu ósemki.

#11 Artykuł edukacyjny w lokalnej prasie.

Wykorzystaj informacje o tym, co dzieje się w mieście lub bazuj na kalendarzu i stwórz teksty, które dotyczyć będą aktualnej sytuacji. Przykład? Wrzesień jest świetnym czasem na mówienie o profilaktyce u dzieci.

#12 Artykuł na portalu z lokalnymi newsami.

Artykuł na lokalnym portalu to często bardzo dobry sposób, by zaznaczyć swoją obecność. Warto go rozważyć zwłaszcza w przełomowych momentach życia gabinetu  otwarciu, nowej siedzibie czy nowych usługach oferowanych na miejscu.

Wpis na Facebooku kierujący do artykułu na miejskim portalu z newsami. Realizacja: Dental Business.

#13 Konkurs na Instagramie.

Wiesz kto obserwuje Cię na Instagramie i co interesuje Twoich obserwatorów. Wejdź z nimi w interakcję i skłoń do odwiedzenia gabinetu.

#14 Ulotki w zaprzyjaźnionych miejscach w Twoim mieście.

Kluby fitness, kawiarnie lub gabinety medyczne. Nawiąż współpracę z lokalnymi biznesami i docieraj do osób, które są obecnie ich klientami. Zaprojektuj dedykowaną ulotkę, kartę na bezpłatny przegląd lub wizytówkę, którą można odebrać na miejscu.

Ulotki zachęcające do odwiedzenia nowego gabinetu stomatologicznego i wykonania bezpłatnego przeglądu stomatologicznego. Realizacja: Dental Business.

#15 Post w grupie na Facebooku.

Stwórz posty edukacyjne, które będą odpowiadać na istniejące wątpliwości i pytania pacjentów. Opublikuj je na grupie tematycznej na Facebooku, przekierowującruch, np. do pełnego blog posta.  Przykład: grupa dla młodych mam i wpis na temat profilaktyki stomatologicznej w ciąży.

Fragment infografiki która pojawiła się na grupach Facebookowych dla młodych mam w związku z akcją profilaktyczną kierowaną do tej grupy. Realizacja: Dental Business

#16 Strona internetowa dostosowana do potrzeb pacjenta.

To powinno znaleźć się jako numer 1! Wszelkie działania w sieci nie mają sensu, jeśli nie umożliwimy pacjentowi kontaktu. Strona internetowa MUSI być użyteczna. Co to oznacza? Wśród najważniejszych elementów: dostosowana do używania na urzadzeniach mobilnych, szybka, umożliwiająca na dotarcie do wszystkich interesujących informacji w ciągu kilku sekund.


Pasek nad menu zawierający dane kontaktowe by ułatwić pacjentowi skontaktowanie się z gabinetem. Realizacja: Dental Business. 

#17 Rekomendacje pacjentów na stronie internetowej.

Umieść na swojej stronie internetowej sekcję rekomendacje, w której będą wyświetlane np. opinie z portalu Znany Lekarz czy Google. Działa to na zasadzie społecznego dowodu słuszności – „inni są zadowoleni, więc ja też odwiedzę tego lekarza”.


Sekcja strony internetowej gabinetu, gdzie wykorzystane zostały opinie pacjentów. Realizacja: Dental Business.

#18 Dni otwarte gabinetu.

Wykorzystaj okres przestoju w gabinecie i zaproś pacjentów w swoje progi. Zorganizuj spotkanie na temat profilaktyki u osób starszych lub przedszkolaków i pokaż, jak gabinet wygląda od kuchni.

#19 Kampania profilaktyczna w gabinecie.

Sprawdź kalendarz świąt związanych ze stomatologią i wykorzystaj np. Światowy Dzień Jamy Ustnej by przypomnieć się pacjentom i zaprosić na przegląd stomatologiczny oraz instruktaż poprawnej higieny.


Artykuł opublikowany w Gazecie Krakowskiej na temat akcji profilaktycznej na temat zdrowia jamy ustnej. Realizacja: Dental Business.

#20 Wydarzenie na Facebooku.

Informuj o aktualnych działaniach i akcjach profilaktycznych w ramach wydarzeń na Facebooku, prowadzonych przez Twój fanpage. Świetnie sprawdzają się wyzwania – np. „w 2020 będę mieć piękny uśmiech”.


Wydarzenie na Facebooku zachęcające do wykonania bezpłatnego przeglądu stomatologicznego w związku z otwarciem nowego gabinetu. Realizacja: Dental Business.

#21 Reklama na Instastories.

Instastories to świetne miejsce, by w mniej formalnej atmosferze pokazać życie gabinetu. To też miejsce, za pośrednictwem którego można przekazać komunikat w postaci krótkiego nagrania. Co istotne – Instastories nie muszą być „pięknie”, główmy celem jest pokazanie prawdziwego oblicza. Jeśli nie masz profesjonalnego sprzętu, to świetnie poradzisz sobie z telefonem, który dobrze zapisuje dźwięk.

#22 Wywiad ze stomatologiem w lokalnej telewizji.

Pokazuj się tam, gdzie są Twoi pacjenci. Oznacza to bardzo często wywiady w telewizji. Każda stacja ma blok poświęcony zdrowiu. Dowiedz się, kto nim zarządza i jak pokazać eksperta z gabinetu.


Relacja wideo z otwarcia nowego gabinetu stomatologicznego w Gliwicach. Relacja ukazała na portalu z wiadomości z regionu a także w kanałach social media. Koordynacja: Dental Business

#23 Listy z życzeniami z okazji urodzin dla pacjentów.

Analogowy sposób dotarcia, który pozwala zaktywizować aktualnych pacjentów i ich bliskich. Kartka z ręcznie wypisanymi życzeniami na pewno zwróci na siebie uwagę!

#24 Kampania SMS do osób znajdujących w najbliższym otoczeniu gabinetu.

Tak, jest to możliwe z wykorzystaniem geolokalizacji. Możesz wykupić wysyłkę kampanii SMS, która dotrze do osób z obszaru, który Cie interesuje.

#25 Rekomendacje pacjentów w Google.

Rekomendacje, rekomendacje i jeszcze raz rekomendacje. Te ustne sprawiają, że znajomi obecnego pacjenta dowiadują się o gabinecie. Te w sieci, budują zaufanie w oczach internautów, trafiających na stronę / wizytówkę Google. Wielu lekarzy niechętnie podchodzi do opinii, wiedząc, że niestety wiele z nich jest zostawianych przez niezadowolonych pacjentów. Nie jest to dobre podejście. Tak jak planując wybór restauracji zwracamy uwagę na opinie, tak wybierając się do lekarza, zaglądamy na jego profil. Pojedyncze negatywne opinie to normalna rzecz i ich brak jest podejrzany. Powinniśmy aktywie zachęcać pacjentów (tych zadowolonych 😉 ) do zostawienia opinii, np. z wykorzystaniem specjalnych kart w formie wizytówki.

Dental Business opinie Radziszewcy
Wzór karty dla pacjentów w formie wizytówki gabinetu w Radomia. Pacjent otrzymuje dane kontaktowe a także informacje, gdzie w Internecie może znaleźć gabinet. Gabinet zachęca nie tylko do zostawiania opinii, ale przede wszystkim dzielenia się oczekiwaniami, by stale ulepszać poziom obsługi pacjenta. Realizacja: Dental Business

#26 Wiadomość SMS do obecnych pacjentów gabinetów.

Większość programów do gabinetu oferuje coraz więcej możliwości w zakresie automatycznego kontaktu z pacjentem. Dobrym pomysłem jest ustawienie automatycznych przypomnień SMS do pacjentów, którzy nie odwiedzili gabinetu np. w ciągu roku. W  wiadomości tekstowe warto zaprosić na przegląd, higienizację lub dni otwarte gabinetu.

#27 Zniżka na zabiegi w wakacje do obecnych pacjentów.

Każdy gabinet dotyka sezonowość – styczeń czy miesiące wakacyjne często związane są z mniejszą ilością pacjentów. Aby wykorzystać ten czas, warto zaplanować akcję profilaktyczną, promocję na zabiegi higienizacyjne lub inną aktywność, która zachęci pacjenta do odwiedzin.

#28 Live na Facebooku

Live to bardzo angażujące formaty. Pozwalają zaktywizować obecnych pacjentów i dotrzeć do nowych. Pozwalają na ocieplenie wizerunku i pokazanie ludzkiej twarzy. Świetnie sprawdzają się w postaci Q&A czyli pytań obserwujących i odpowiedzi eksperta.


Live na Facebooku prowadzony za pośrednictwem Fanpage gabinetu. W czasie nagrania stomatolog odpowiadał na pytania pacjentów dotyczące profilaktyki stomatologicznej kobiet w ciąży i karmiących. Realizacja: Dental Business.

#29 Wykład stomatologa na spotkaniu klubu mam.

Złobek lub klub dla mam gromadzi bardzo aktywną grupę – rodziców. Dzielą się oni rekomendacjami i aktywnie wymieniają poglądami na temat miejsc usługowych. Pojawienie się jako ekspert na takim spotkaniu może pomóc zaistnieć w zupełnie nowej grupie odbiorców – i to takich, którzy z chęcią będą mówić o gabinecie.

#30 Artykuł ekspercki stomatologa na LinkedIn.

LinkedIn wydaje się nie być miejscem dla stomatologów. W szczególnych przypadkach, może on jednak być dobrym miejscem. Jeśli gabinet otwiera się na pracowników dużych firm / korporacji, kto jest za pośrednictwem tego kanału dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jest to medium biznesowe więc treści powinny odnosić się do tego obszaru. Dobrym tematem może być pokazanie zmiany nastawienia pacjenta po wykonaniu estetycznych prac stomatologicznych i jego wpływ na np. wystąpienia firmowe. Najlepiej posłużyć się konkretnym przykładem i np. opisać sytuację konkretnego pacjenta baz ujawniania danych wrażliwych.

#31 Cykl tekstów na blogu firmowym.

Dobry blog zawierający interesujące pacjentów treści, może mieć bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe gabinetu. Baza wiedzy na temat np. implantów może skłonić pacjenta do wykonania tego zabiegu właśnie w tym gabinecie. Aby teksty były skuteczne muszą zostać zoptymalizowane pod SEO.

#32 Vlog stomatologa.

Coraz więcej i coraz chętniej „konsumujemy” treści w formie video. Regularnie prowadzony vlog może być dobrym pomysłem na dotarcie do pacjentów. Obecnie na YouTube nie przebił się jeszcze żaden stomatolog. Jest miejsce na ciekawe podejście. Co ważne – wiele osób ogląda materiały w miejscach publicznych. Każde video powinno mieć napisy, by umożliwić oglądanie nawet bez dźwięku.

#33 Optymalizacja konta na Znanym Lekarzu.

Choć wielu lekarzy nie ma pozytywnych skojarzeń z portalem Znany Lekarz, jest to jedno z pierwszych miejsc do których pacjent zagląda zanim umówi się na wizytę. Opinie innych pacjentów mogą skutecznie przekonać lub zniechęcić do wizyty.

#34 Reklama na billboardzie.

Jedna z najstarszych form reklamy – billboard na mieście. Nie jesteśmy fanami tego rozwiązania, ale pomaga, gdy gabinet chce zbudować wizerunek i pojawić się w przestrzeni miejskiej.

#35 System do zarządzania nieodebranymi połączeniami.

Jak wiele telefonów w ciągu dnia pozostaje nie odebranych? Na ile recepcja nie oddzwoniła bo w poczekalni pojawił się nowy pacjent? Jednym z pierwszych działań, jakie warto podjąć jest uszczelnienie obecnego dopływu pacjentów. Mozliwości takie oferuje już coraz więcej systemów dla gabinetu (n. Prodentis ma w planach tą funkcjonalność) lub zewnętrzne narzędzia typu Medidesk (dedykowany branży medycznej) lub CallPage.

#36 Łączona zniżka na usługi u stomatologa i w zaprzyjaźnionym gabinecie medycyny estetycznej.

Mając zaprzyjaźniony gabinet np. medycyny estetycznej warto zastanowić się nad wzajemnym promowaniem się i współpracą. Zacząć można od wizytówek i ulotek w partnerskiej placówce, a skończyć na specjalnych ofertach dla stałych pacjentów w obydwu miejscach.

# 37 Rekomendacje pacjentów na Facebooku.

Jak już wspominaliśmy wcześniej, opinie w sieci uzupełniają ustne rekomendacje. Warto zwrócić uwagę, że coraz więcej młodych osób nie używa wyszukiwarki Google, tylko szuka za pomocą bardziej naturalnych dla siebie miejsce – Instagrama, Facebooka czy YouTube. Nawet jeśli nie prowadzimy aktywnie fanpage, powinniśmy mieć profil wizytówkę z wszelkimi danymi kontaktowymi.

Jeśli chciałbyś wypróbować niektóre z tych taktyk – zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy na wszystkie pytania pod numerem: 533 632 321!
Sprawdź również nasze inne artykuły
„12 Najczęstszych błędów w marketingu medycznym i jak ich unikać”
„Jak zwiększyć liczbę pacjentów odwiedzających twoją stronę internetową?”
„Wady i zalety różnych strategii w marketingu online”

Przewiń do góry